Artikel 1.
DEFINITIES
De onderstaande
met hoofdletter geschreven definities hebben in het kader van deze algemene voorwaarden
de volgende betekenis:
a. Beroepsregelgeving: de beroeps- en
gedragsregels waaraan alle accountants vanwege de inschrijving in het
accountantsregister van de NBA zijn onderworpen;
b. Bescheiden: alle door Opdrachtgever
aan Opdrachtnemer ter beschikking gestelde informatie of gegevens; alle in het
kader van de uitvoering van de Opdracht / Overeenkomst door Opdrachtnemer
vervaardigde of verzamelde gegevens; en alle
overige informatie van enige relevantie voor de uitvoering of voltooiing van de
Opdracht. Voornoemde informatie kan al dan niet zijn opgeslagen op (on)stoffelijke
gegevensdragers en al dan niet zijn ondergebracht bij derden;
c. Medewerker: een natuurlijke persoon
werkzaam bij of verbonden aan de Opdrachtnemer, al dan niet op grond van een
arbeidsovereenkomst;
d. Opdracht / Overeenkomst: de overeenkomst
van opdracht, waarbij Opdrachtnemer zich jegens Opdrachtgever verbindt om
bepaalde Werkzaamheden te verrichten;
e. Opdrachtgever: de natuurlijke persoon
of de rechtspersoon die aan Opdrachtnemer de Opdracht heeft gegeven tot het
verrichten van Werkzaamheden;
f. Opdrachtnemer: het kantoor dat de
Opdracht heeft aanvaard. Alle Opdrachten worden uitsluitend aanvaard en
uitgevoerd door het kantoor, niet door of vanwege een individuele Medewerker,
ook als Opdrachtgever de Opdracht uitdrukkelijk of stilzwijgend heeft verleend
met het oog op uitvoering hiervan door een bepaalde Medewerker of bepaalde
Medewerkers. De artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW worden uitdrukkelijk
van toepassing uitgesloten;
g. Werkzaamheden: alle door
Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever uit te voeren werkzaamheden en
verrichtingen waartoe Opdracht is gegeven en die door Opdrachtnemer zijn
aanvaard, alsmede alle daaruit voor Opdrachtnemer voortvloeiende werkzaamheden
en verrichtingen;
h. Controle Opdracht: een Opdracht tot
controle zoals gedefinieerd in de Nadere voorschriften controle- en overige
standaarden; i. Overige
Opdracht: een Opdracht die niet valt onder de definitie van Controle Opdracht.
Artikel 2. TOEPASSELIJKHEID
1. Deze algemene voorwaarden zijn van
toepassing op: alle aanbiedingen, offertes, Opdrachten, rechtsbetrekkingen en Overeenkomsten,
hoe ook genaamd, waarbij Opdrachtnemer zich verbindt / zal verbinden om
Werkzaamheden te verrichten voor Opdrachtgever, alsmede op alle daaruit voor
Opdrachtnemer voortvloeiende Werkzaamheden.
2. Afwijkingen van en aanvullingen op de
Opdracht en/of deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig als ze
uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen in, bijvoorbeeld, een
(schriftelijke) Overeenkomst of (een nadere) opdrachtbevestiging.
3. Indien enige voorwaarde in deze
algemene voorwaarden afwijkt van een voorwaarde in de opdrachtbevestiging dan
geldt de in de opdrachtbevestiging opgenomen voorwaarde voor wat betreft de
tegenstrijdigheid.
4. Deze algemene voorwaarden gelden ook
voor eventuele aanvullende of vervolgopdrachten.
5. De toepasselijkheid van de algemene
voorwaarden van Opdrachtgever wordt door Opdrachtnemer hierbij uitdrukkelijk
van de hand gewezen.
6. Op deze algemene voorwaarden kunnen
zich ook die natuurlijke en rechtspersonen beroepen die direct of indirect op welke
wijze dan ook, al dan niet op grond van een arbeidsovereenkomst, bij de
dienstverlening aan Opdrachtgever door of vanwege Opdrachtnemer zijn betrokken.
Artikel 3. GEGEVENS OPDRACHTGEVER
1. Opdrachtgever is gehouden om alle
Bescheiden die Opdrachtnemer naar zijn oordeel nodig heeft voor het correct
uitvoeren van de verleende Opdracht in de gewenste vorm, op de gewenste wijze
en tijdig ter beschikking van Opdrachtnemer te stellen. Opdrachtnemer bepaalt
wat moet worden verstaan onder tijdig, de gewenste vorm en de gewenste wijze.
2. Opdrachtgever staat in voor de juistheid,
de volledigheid en de betrouwbaarheid van de door hem verstrekte Bescheiden,
ook als deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de Opdracht
niet anders voortvloeit.
3. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer
voor schade die het gevolg is van onjuiste of onvolledige Bescheiden.
4. Voor rekening en risico van
Opdrachtgever zijn de door Opdrachtnemer gemaakte extra kosten en extra uren,
alsmede de overige schade voor Opdrachtnemer, vanwege het niet, niet tijdig of
niet behoorlijk verschaffen door de Opdrachtgever van voor de uitvoering van de
Werkzaamheden noodzakelijke Bescheiden.
5. In geval van elektronische
verzending van informatie - waaronder begrepen (maar niet beperkt tot)
belastingaangiften, jaarrekeningen, rapportages – van (en in opdracht van)
Opdrachtgever door Opdrachtnemer aan derden, wordt Opdrachtgever aangemerkt als
de partij die de betreffende informatie ondertekent en verzendt.
6. Opdrachtnemer heeft het recht om de
uitvoering van de Opdracht op te schorten tot het moment dat Opdrachtgever aan
de in het eerste lid genoemde verplichtingen heeft voldaan.
7. Op eerste schriftelijk verzoek van
Opdrachtgever zal Opdrachtnemer de originele, door Opdrachtgever verstrekte,
Bescheiden aan Opdrachtgever retourneren.
Artikel 4.
UITVOERING OPDRACHT
1. Opdrachtnemer voert de Opdracht uit
naar beste kunnen en met in achtneming van de toepasselijke wet- en (Beroeps)regelgeving.
2. Opdrachtnemer
bepaalt de wijze waarop de Opdracht wordt uitgevoerd en door welke Medewerker(s).
3. Opdrachtnemer heeft het recht om
Werkzaamheden te laten verrichten door een door de Opdrachtnemer aan te wijzen
derde.
Artikel. 5. (BEROEPS)REGELGEVING
1. Opdrachtgever verleent volledige
medewerking aan de verplichtingen die voor Opdrachtnemer voortvloeien uit de
toepasselijke (Beroeps)regelgeving.
2. Opdrachtnemer treft passende
maatregelen om de van Opdrachtgever afkomstige persoonsgegevens en andere vertrouwelijke informatie te beschermen. Opdrachtnemer zal Medewerkers en in te
schakelen derden inlichten over het vertrouwelijke karakter van de informatie. Verwerking
van persoonsgegevens door Opdrachtnemer vindt plaats conform de toepasselijke
(inter)nationale wet- en (Beroeps)regelgeving op het gebied van de bescherming
van persoonsgegevens.
3. Opdrachtgever is ermee bekend dat
Opdrachtnemer in sommige gevallen op basis van (inter)nationale wet- of (Beroeps)regelgeving
verplicht wordt tot openbaarmaking van vertrouwelijke informatie van
Opdrachtgever. Voor zover nodig, geeft Opdrachtgever hierbij haar toestemming
en medewerking aan dergelijke openbaarmaking, waaronder (maar niet uitsluitend)
in de gevallen dat Opdrachtnemer: a. in wet- en
(Beroeps)regelgeving omschreven en tijdens de uitvoering van zijn Werkzaamheden
bekend geworden, verrichte of voorgenomen ongebruikelijke transacties dient te
melden aan de daarvoor van overheidswege ingestelde autoriteiten; b. in bepaalde
situaties een fraudemelding moet doen; c. verplicht is
om een onderzoek te doen naar de (identiteit van) Opdrachtgever dan wel diens cliënt.
4. Opdrachtnemer
sluit iedere aansprakelijkheid uit voor schade die ontstaat bij Opdrachtgever
ten gevolge van het voldoen door Opdrachtnemer aan de voor hem geldende wet- en
(Beroeps)regelgeving.
5. Partijen zullen hun verplichtingen op
grond van dit artikel opleggen aan door hen in te schakelen derden.
Artikel 6.
INTELLECTUELE EIGENDOM
1. Het uitvoeren van de Opdracht door
Opdrachtnemer houdt niet tevens in de overdracht van intellectuele
eigendomsrechten die bij Opdrachtnemer rusten. Alle intellectuele eigendomsrechten
die ontstaan tijdens, of voortvloeien uit, de uitvoering van de Opdracht
behoren toe aan Opdrachtnemer.
2. Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk
verboden om de producten waarop de intellectuele eigendomsrechten van Opdrachtnemer
rusten, dan wel producten waarop intellectuele eigendomsrechten rusten met
betrekking tot het gebruik waarvan Opdrachtnemer gebruiksrechten heeft
verworven, te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren. Hierbij gaat het
bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) om: computerprogramma`s, systeemontwerpen,
werkwijzen, adviezen, (model)contracten, rapportages, templates, macro’s en
andere geestesproducten.
3. Het is Opdrachtgever niet toegestaan
om de in het tweede lid genoemde producten zonder voorafgaande schriftelijke toestemming
van Opdrachtnemer aan derden ter hand te stellen. Dit geldt niet in het geval
Opdrachtgever een deskundig oordeel wil verkrijgen over de uitvoering van de
Werkzaamheden door Opdrachtnemer. Opdrachtgever zal in dat geval zijn verplichtingen op
grond van dit artikel opleggen aan de door hem ingeschakelde derden.
Artikel 7.
OVERMACHT
1. Als partijen de verplichtingen uit de
Overeenkomst niet, niet tijdig of niet behoorlijk kunnen nakomen ten gevolge
van overmacht in de zin van art. 6:75 BW dan worden die verplichtingen
opgeschort tot op het moment dat partijen alsnog in staat zijn deze op de overeengekomen
wijze na te komen.
2. Als de situatie als bedoeld in het
eerste lid zich voordoet hebben partijen het recht om de Overeenkomst geheel of
gedeeltelijk en met onmiddellijke ingang schriftelijk op te zeggen, overigens
zonder dat recht op enige schadevergoeding bestaat.
3. Indien Opdrachtnemer bij
het intreden van de overmachtssituatie al gedeeltelijk aan de overeengekomen
verplichtingen heeft voldaan, is Opdrachtnemer gerechtigd de verrichte
Werkzaamheden afzonderlijk en tussentijds te facturen en dient de Opdrachtgever
deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke transactie.
Artikel 8. HONORARIUM EN KOSTEN
1. De door Opdrachtnemer uitgevoerde Werkzaamheden
worden op basis van bestede tijd en gemaakte kosten aan Opdrachtgever in rekening
gebracht, tenzij partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen zoals bijvoorbeeld de betaling van een vaste prijs.
Betaling van het honorarium is niet afhankelijk van het resultaat van de Werkzaamheden
tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Reistijd en verblijfskosten ten
behoeve van de Werkzaamheden worden apart in rekening gebracht.
2. Naast het honorarium worden de door Opdrachtnemer
gemaakte onkosten en de declaraties van door Opdrachtnemer ingeschakelde derden
aan Opdrachtgever in rekening gebracht.
3. Opdrachtnemer heeft het recht om de
betaling van een voorschot te vragen aan Opdrachtgever. Het niet (tijdig)
betalen van het voorschot kan een reden zijn voor Opdrachtnemer om de Werkzaamheden
(tijdelijk) op te schorten.
4. Als na de totstandkoming van de
Overeenkomst, maar voordat de Opdracht geheel is uitgevoerd, honoraria of
prijzen wijzigen, heeft Opdrachtnemer het recht om het overeengekomen tarief
aan te passen, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
5. Indien dit wettelijk verplicht is dan
wordt de omzetbelasting apart in rekening gebracht over alle door Opdrachtgever
aan Opdrachtnemer verschuldigde bedragen.
Artikel 9. BETALING
1. Betaling door Opdrachtgever van de
aan Opdrachtnemer verschuldigde bedragen dient, zonder dat Opdrachtgever recht
heeft op enige aftrek, korting, opschorting of verrekening, te geschieden
binnen 30 dagen na de factuurdatum, tenzij anders overeengekomen. De dag van
betaling is de dag van bijschrijving van het verschuldigde op de rekening van
Opdrachtnemer.
2. Als Opdrachtgever niet binnen de in
het eerste lid genoemde termijn heeft betaald, is Opdrachtgever van rechtswege
in verzuim en is Opdrachtnemer gerechtigd om vanaf dat moment de wettelijke
(handels)rente in rekening te brengen.
3. Als Opdrachtgever niet binnen de in
het eerste lid genoemde termijn heeft betaald, is Opdrachtgever gehouden tot
vergoeding van alle daadwerkelijk door Opdrachtnemer gemaakte gerechtelijke en
buitengerechtelijke (incasso)kosten. De vergoeding van de gemaakte kosten
beperkt zich niet tot de eventueel door de rechter vastgestelde
kostenveroordeling.
4. In geval van een gezamenlijk gegeven
Opdracht zijn Opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het
factuurbedrag, de verschuldigde rente(n) en kosten.
5. Als de financiële positie of het
betalingsgedrag van Opdrachtgever naar het oordeel van Opdrachtnemer daartoe
aanleiding geeft, of als Opdrachtgever nalaat een voorschot dan wel een
declaratie binnen de daarvoor gestelde betalingstermijn te voldoen dan is
Opdrachtnemer gerechtigd om van Opdrachtgever te verlangen, dat deze onverwijld
(aanvullende) zekerheid stelt in een door Opdrachtnemer te bepalen vorm. Als
Opdrachtgever nalaat om de verlangde zekerheid te stellen dan is Opdrachtnemer
gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten, de verdere uitvoering van de Overeenkomst
onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen Opdrachtgever aan Opdrachtnemer
uit welke hoofde ook verschuldigd is, direct opeisbaar.
Artikel 10. TERMIJNEN
1. Als tussen Opdrachtgever en
Opdrachtnemer een termijn/datum is afgesproken waarbinnen de Opdracht dient te
worden uitgevoerd en Opdrachtgever verzuimt om: (a) een vooruitbetaling te
voldoen - indien overeengekomen - of (b) de noodzakelijke Bescheiden tijdig,
volledig, in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te
stellen, dan treden Opdrachtgever en Opdrachtnemer in overleg over een nieuwe
termijn/datum waarbinnen de Opdracht dient te worden uitgevoerd.
2. Termijnen waarbinnen de Werkzaamheden
dienen te zijn afgerond, zijn alleen te beschouwen als een fatale termijn als
dit uitdrukkelijk en met zoveel woorden tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer (schriftelijk)
overeengekomen is.
Artikel 11. AANSPRAKELIJKHEID EN VRIJWARINGEN
1. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk
voor schade van Opdrachtgever die ontstaat doordat Opdrachtgever aan
Opdrachtnemer geen, onjuiste of onvolledige Bescheiden heeft verstrekt, of
doordat deze niet tijdig zijn aangeleverd. Hieronder wordt mede begrepen
de situatie dat de Opdrachtnemer niet in staat is de jaarstukken binnen de
wettelijke termijn te deponeren bij de Kamer van Koophandel als gevolg van een
handelen of nalaten (aan de zijde) van de Opdrachtgever.
2. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk
voor indirecte schade, daaronder begrepen: gederfde winst, gemiste besparingen,
schade door bedrijfsstagnatie en andere gevolgschade of indirecte schade die
het gevolg is van het niet, niet tijdig of niet deugdelijk presteren door
Opdrachtnemer.
3. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer
is beperkt tot de vergoeding van de directe schade die het rechtstreekse gevolg
is van een (samenhangende serie van) toerekenbare tekortkoming(en) in de
uitvoering van de Opdracht. Onder directe schade wordt – onder meer – verstaan:
de gemaakte redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en omvang van de
schade; de gemaakte redelijke kosten om de prestatie van Opdrachtnemer aan de Overeenkomst
te laten beantwoorden en de gemaakte redelijke kosten ter voorkoming of
beperking van de schade. Deze aansprakelijkheid is:
a. bij Controle Opdrachten
beperkt tot maximaal drie (3) maal het honorarium over de - tot het moment van
de toerekenbare tekortkoming(en) - verrichte Werkzaamheden in het kader van de
desbetreffende Controle Opdracht. Indien de uitvoering van de Controle Opdracht
een periode bestrijkt die langer is dan 12 maanden, dan wordt het hiervoor
bedoelde bedrag gesteld op drie (3) maal het honorarium over de in het kader
van de desbetreffende Opdracht in de laatste 12 maanden verrichte Werkzaamheden;
b. bij
alle Overige Opdrachten beperkt tot maximaal één (1) maal het honorarium over
de - tot het moment van de toerekenbare tekortkoming(en) - verrichte Werkzaamheden
in het kader van de desbetreffende Overige Opdracht. Indien uitvoering van de
Overige Opdracht een periode bestrijkt die langer is dan zes (6) maanden, dan
wordt het hiervoor bedoelde bedrag gesteld op één (1) maal het honorarium over
de in het kader van de Overige Opdracht in de laatste de zes (6) maanden
verrichte Werkzaamheden.
4. Een
samenhangende serie van toerekenbare tekortkomingen geldt als één (1)
toerekenbare tekortkoming.
5. De in dit artikel opgenomen
beperkingen van aansprakelijkheid gelden niet indien en voor zover sprake is
van opzet of bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer of haar leidinggevend
management.
6. Opdrachtgever is gehouden om schade
beperkende maatregelen te nemen. Opdrachtnemer heeft het recht om de schade
ongedaan te maken of te beperken door herstel of verbetering van de uitgevoerde
Werkzaamheden.
7. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer
voor vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat
Opdrachtgever aan Opdrachtnemer geen, onjuiste of onvolledige Bescheiden heeft
verstrekt.
8. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer
voor aanspraken van derden (Medewerkers van Opdrachtnemer en door Opdrachtnemer
ingeschakelde derden daaronder begrepen) die in verband met de uitvoering van
de Opdracht schade lijden, welke schade het gevolg is van het handelen of
nalaten van Opdrachtgever of van onveilige situaties in diens bedrijf of
organisatie.
9. Het bepaalde in de leden 1 t/m 8 van
dit artikel heeft zowel betrekking op de contractuele als de buitencontractuele
aansprakelijkheid van Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever.
Artikel 12. OPZEGGING
1. Opdrachtgever en Opdrachtnemer kunnen
te allen tijde (tussentijds) de Overeenkomst onmiddellijk opzeggen zonder
inachtneming van een opzegtermijn door middel van een schriftelijke
kennisgeving aan de andere partij. Als de Overeenkomst eindigt voordat de
Opdracht is voltooid, is Opdrachtgever het honorarium verschuldigd overeenkomstig
de door Opdrachtnemer opgegeven uren voor Werkzaamheden die ten behoeve van
Opdrachtgever zijn verricht.
2. Als Opdrachtgever overgaat tot (tussentijdse)
opzegging dan heeft Opdrachtnemer recht op vergoeding van het aan zijn zijde
ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies, op vergoeding van additionele
kosten die Opdrachtnemer reeds heeft gemaakt, en op vergoeding van kosten die
voortvloeien uit eventuele annulering van ingeschakelde derden (zoals - onder meer - de eventuele kosten met
betrekking tot onderaanneming).3. Als Opdrachtnemer overgaat tot (tussentijdse)
opzegging dan heeft Opdrachtgever recht op medewerking van Opdrachtnemer bij de
overdracht van Werkzaamheden aan derden, tenzij er sprake is van opzet of
bewuste roekeloosheid aan de zijde van Opdrachtgever waardoor Opdrachtnemer
zich genoodzaakt ziet om tot opzegging over te gaan. Voorwaarde voor het recht
op medewerking als in dit lid bepaald, is dat Opdrachtgever alle onderliggende
openstaande voorschotten dan wel alle declaraties heeft voldaan.
Artikel 13. OPSCHORTINGSRECHT
1. Opdrachtnemer is bevoegd om na een
zorgvuldige belangenafweging de nakoming van al zijn verplichtingen op te
schorten, waaronder begrepen de afgifte van Bescheiden of andere zaken aan
Opdrachtgever of derden, tot op het moment dat alle opeisbare vorderingen op Opdrachtgever
volledig zijn voldaan.
2. Het eerste lid is niet van toepassing
op Bescheiden van Opdrachtgever die (nog) geen bewerking door Opdrachtnemer
hebben ondergaan.
Artikel 14. VERVALTERMIJN Voor zover
in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten
en andere bevoegdheden van Opdrachtgever uit welke hoofde ook jegens Opdrachtnemer
in verband met het verrichten van Werkzaamheden door Opdrachtnemer, in ieder
geval na één jaar na het moment waarop Opdrachtgever bekend werd of
redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en
bevoegdheden. Deze termijn betreft niet de mogelijkheid om een klacht in te
dienen bij de daartoe aangewezen instantie(s) voor de klachtbehandeling en/of
de Raad voor Geschillen.
Artikel 15. ELEKTRONISCHE
COMMUNICATIE EN ELEKTRONISCH DEPONEREN VAN
JAARSTUKKEN
1. Tijdens de uitvoering van de Opdracht
kunnen Opdrachtgever en Opdrachtnemer door middel van elektronische middelen
met elkaar communiceren en/of gebruik maken van elektronische opslag (zoals
cloud-toepassingen). Behoudens voor zover schriftelijk anders is
overeengekomen, mogen partijen ervan uitgaan dat verzending van correct
geadresseerde faxberichten, e-mails (met inbegrip van e-mails die via internet
worden verstuurd) en voicemailberichten ongeacht of deze vertrouwelijke
informatie of stukken bevatten die op de Opdracht betrekking hebben, over en
weer worden aanvaard. Hetzelfde geldt voor andere door de andere partij
gebruikte of aanvaarde communicatiemiddelen.
2. Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn
jegens elkaar niet aansprakelijk voor schade die eventueel voortvloeit bij één
of ieder van hen ten gevolge van het gebruik van elektronische middelen van
communicatie, netwerken, applicaties, elektronische opslag, of overige systemen
waaronder – maar niet beperkt tot – schade ten gevolge van niet-aflevering of
vertraging bij de aflevering van elektronische communicatie, omissies, vervorming,
onderschepping of manipulatie van elektronische communicatie door derden of
door programmatuur/apparatuur gebruikt voor verzending, ontvangst of verwerking
van elektronische communicatie, overbrenging van virussen en het niet of niet
goed functioneren van het telecommunicatienetwerk of andere voor elektronische
communicatie benodigde middelen, behoudens voor zover de schade het gevolg is
van opzet of grove schuld. Het voorgaande geldt eveneens voor het gebruik dat
Opdrachtnemer daarvan maakt in haar contacten met derden.
3. In aanvulling op het vorige
lid aanvaardt Opdrachtnemer geen aansprakelijkheid voor enige schade ontstaan
door of in verband met het elektronisch verzenden van (elektronische) jaarstukken
en het digitaal deponeren daarvan bij de Kamer van Koophandel.
4. Zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer
zullen al hetgeen redelijkerwijs van ieder van hen verwacht mag worden doen of
nalaten ter voorkoming van het optreden van voornoemde risico’s.
5. De data-uittreksels uit de
computersystemen van verzender leveren dwingend bewijs op van (de inhoud van)
de door verzender verzonden elektronische communicatie tot het moment dat
tegenbewijs is geleverd door de ontvanger.
6. Het bepaalde in artikel 11 is van
dienovereenkomstige toepassing.
Artikel 16. OVERIGE BEPALINGEN 1. Als Opdrachtnemer op locatie van
Opdrachtgever Werkzaamheden verricht, garandeert Opdrachtgever een geschikte werkplek,
die voldoet aan de wettelijk gestelde ARBO-normen en aan andere toepasselijke
regelgeving met betrekking tot arbeidsomstandigheden. Opdrachtgever dient er
voor zorg te dragen dat Opdrachtnemer in dat geval wordt voorzien van
kantoorruimte en overige faciliteiten die naar het oordeel van Opdrachtnemer
noodzakelijk of nuttig zijn om de Overeenkomst uit te voeren en die voldoen aan
alle daaraan te stellen (wettelijke) vereisten. Met betrekking tot beschikbaar
gestelde (computer)faciliteiten is Opdrachtgever verplicht voor continuïteit
zorg te dragen onder meer door middel van afdoende back-up, veiligheid en
viruscontrole procedures. Opdrachtnemer zal viruscontrole procedures toepassen
wanneer Opdrachtnemer van de faciliteiten van Opdrachtgever gebruik maakt.
2. Opdrachtgever zal geen bij de
uitvoering van de Werkzaamheden betrokken Medewerkers aannemen of benaderen om
bij Opdrachtgever, al dan niet tijdelijk, direct of indirect in dienst te
treden, dan wel direct of indirect ten behoeve van Opdrachtgever, al dan niet
in loondienst, werkzaamheden te verrichten gedurende de looptijd van de
Overeenkomst of enige verlenging daarvan en gedurende de 12 maanden daarna.
3. Deze algemene voorwaarden zijn zowel in
de Nederlandse als Engelse taal opgesteld. Ingeval van verschil of
tegenstrijdigheid tussen de Engelse en de Nederlandse tekst, is de Nederlandse
tekst bindend.
4. Bepalingen in de Opdracht die
uitdrukkelijk of naar hun aard ook na afloop of beëindiging van de Opdracht van
kracht dienen te blijven, blijven na afloop of beëindiging van kracht,
waaronder mede begrepen de artikelen 6, 8, 9, 11, 16 lid 2 en 17.
Artikel 17. TOEPASSELIJK RECHT EN FORUMKEUZE 1. De
Overeenkomst wordt beheerst door Nederlands recht.
2. Alle geschillen zullen worden
beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Opdrachtnemer
gevestigd is.
3. Het bepaalde in lid 1 en 2 van dit
artikel laat onverlet de mogelijkheid van Opdrachtgever om een geschil voor te
leggen bij de Raad voor Geschillen en/of een klacht in te dienen bij de
Opdrachtnemer zelf, de Accountantskamer (tuchtrecht) of de Klachtencommissie
(klachtrecht).
Artikel 18. REPARATIECLAUSULE NIETIGHEDEN
1. Als enige bepaling uit deze algemene
voorwaarden of uit de onderliggende Opdracht/Overeenkomst geheel of ten dele
nietig en/of niet geldig en/of niet afdwingbaar mocht zijn, dit tengevolge van
enig wettelijk voorschrift, rechterlijke uitspraak dan wel anderszins, dan zal
dit geen enkel gevolg hebben voor de geldigheid van alle andere bepalingen van
deze algemene voorwaarden of de onderliggende Opdracht/Overeenkomst.
2. Als op enige bepaling in de Opdracht
of op een gedeelte van de Opdracht rechtens geen beroep kan worden gedaan,
blijft het overige gedeelte van de Opdracht onverminderd van kracht, met dien
verstande dat de bepaling op het gedeelte waarop geen beroep kan worden gedaan,
geacht moet worden zodanig te zijn aangepast dat een beroep daarop wel mogelijk
is, waarbij de intentie van partijen met betrekking tot de oorspronkelijke
bepaling c.q. het oorspronkelijke gedeelte zoveel mogelijk in stand blijft. [●]